Niekoľkoročný "súboj" hotovostných a bezhotovostných platieb na
Slovensku má podľa nej nového lídra. Elektronické platby za tovar a
služby u nás vlani po prvýkrát v histórii predbehli tie hotovostné a
pandémia má na tom "leví podiel". Prísne obmedzenia "vyhnali" Slovákov z kamenných obchodov na internet a do rúk kuriérskym a donáškovým službám.
"Táto digitálna migrácia sa nezastaví ani po skončení pandémie,"
predpokladá Behúňová. Presuny tak budú pokračovať, používanie platobných
kariet bude rásť a rovnako bude rásť aj počet internetových obchodov.
Analytička pripomenula, že zavreté obchody, reštaurácie, obmedzenie
pohybu a u niektorých aj strata zamestnania už v prvom polroku 2020
výrazne znížili výbery hotovosti z bankomatov. Zároveň sa znížila aj
hodnota platieb, no menej výrazne než výbery. V druhej polovici roka
prišli lockdowny a nastala výrazná zmena v správaní držiteľov kariet.
Hodnota platieb kartou prevýšila výbery hotovosti, ktoré boli v
minulosti vždy vyššie.
V treťom štvrťroku, keď sa otvorili obchody, sa platby kartami, ako i
výbery hotovosti podľa Behúňovej zvýšili, hotovosť stále nedosiahla
úroveň ako pred pandémiou a je približne na rovnakej úrovni s platbami
kartou. To môže podľa nej naznačovať zmenu v správaní ľudí, ich
preferenciu platieb kartami pred hotovosťou. Túto zmenu správania
potvrdil aj záver roka. "Posledný štvrťrok nám potvrdil, že preferencia bezhotovostného platenia je naozaj zmenou v správaní držiteľov kariet," podčiarkla analytička.
Situácia podľa jej slov presmerovala predaj spotrebného tovaru z
kamenných obchodov do digitálneho priestoru a narástol počet platieb
kartou na internete (e-commerce). V druhom štvrťroku minulého roka sa
zvýšil ich podiel na všetkých platbách kartami na 11,4 %. V treťom
štvrťroku, keď sa otvorili všetky obchody, sa podiel e-commerce
transakcií na platbách kartami znížil na 8,9 %. "Z tohto trendu
vidieť, že nás lockdown naučil viac nakupovať na internete, ale ak máme
možnosť, radi sa do kamenných obchodov vraciame. V poslednom štvrťroku
podiel e-commerce transakcií opäť narástol až na 12,4 % zo všetkých
platieb kartou," priblížila.
"Pandémia nás naučila byť opatrnejší aj pri platení a preto
uprednostňujeme skôr bezkontaktnú platbu kartou ako hotovosť. Zároveň sa
viac presúvame do digitálneho priestoru, keďže viac nakupujeme na
internete a viac platíme smart zariadeniami," zhodnotila Behúňová.
To, či sa nastavený trend preferencie bezhotovostného platenia pred hotovosťou na slovenskom trhu udrží, nám ukáže tento rok.
"Predpokladáme, že spomínané trendy budú pokračovať. Používanie kariet
bude rásť pre zlepšujúcu sa pandemickú situáciu a bude sa viac presúvať
do digitálnej bezhotovosti. Ako dôsledok lockdownu a s tým súvisiacich
možných rušení obchodných alebo reštauračných prevádzok môže dôjsť k
dočasnému zníženiu počtu POS-terminálov. Počet obchodníkov, ktorí
podnikajú aj na internete, naopak porastie," dodala analytička.